Tijd voor verandering van mijn voeding + waarom #1

Ik merk dat er verandering nodig is voor mijn best mogelijke gezondheid, dus daar zet ik mij vol op in.
Tot nu toe is er al erg veel veranderd en heb ik veel aangepast. Ik merk positieve veranderingen en dat zorgt ervoor dat ik meer dan gemotiveerd ben om verder te gaan met deze aanpassingen.
Graag vertel ik je in deze blog wat ik nu al veranderd heb, wat ik daarvan merk en waar ik nog mee bezig ben.

Grootste veranderingen
Ik heb mijn voedingspatroon aangepast, ik eet op het moment deels volgens het paleo principe. Een hele omslag al met al, aangezien ik de afgelopen 3 a 4 jaar compleet plantaardig heb gegeten.
Paleo is dat absoluut niet, het is sterker nog een voedingspatroon met veel vlees en vis.
Waarom ik paleo maaltijden eet is voor mij erg duidelijk, want paleo voeding is gluten- en graanvrij. En precies deze twee zaken waren degene die ik sinds kort oppakte naast het plantaardige eten, alleen ik kwam er al snel achter dat het een grote uitdaging was om op deze manier wel voldoende voedingstoffen te eten.
Daarbij genomen kwam ik er ook al snel achter dat ik mij door deze aanpassingen zoveel beter begon te voelen, dat ik gluten- en graanvrij eten niet meer aan de kant wilde zetten.

De effecten van gluten en granen op mijn lichaam;

  1. Gluten
    Zodra ik gluten binnen krijg zijn mijn darmen van slag en daalt mijn energieniveau.
  2. Graan
    Zodra ik granen eet, heb ik (meer) pijn in mijn lichaam.


Positieve veranderingen
Er is veel veranderd in hoe ik mij voel sinds ik de aanpassingen heb gemaakt.

  • Veel stabieler energieniveau
    Ik krijg energie van mijn maaltijden, dat merk ik duidelijk. Ik ben zelfs al langere tijd in de avond niet meer vermoeid zoals ik dat eerder wel was, heel bijzonder om mee te maken.
  • Geen/minder pijn
    Ik heb minder tot geen pijn meer, dat vind ik meer dan heerlijk. Het is mij zelfs al gebeurd dat ik op mijn rechterzij wakker werd, terwijl ik dat al jaren niet meer heb gedaan omdat ik daarvan pijn kreeg in mijn (rechter)been en schouder.
  • Geen hongergevoel tussen de maaltijden door
  • Zuivere huid

Ik las het boek “No grain, no pain” van Dr. Peter Osborne, waarin veel informatie staat over het effect van granen, waaronder gluten, op ons lichaam.
Ik heb onderzocht wat het effect van graan is op mijn lichaam en ben er naarmate hiervan achter gekomen dat ik (meer) pijn heb wanneer ik granen eet.
Nu ben ik er al langer achter dat ik ook reageer op gluten. Zodra ik gluten eet heb ik namelijk veel minder energie en ben ik in de avond veel eerder vermoeid.

 

Wat mij ook motiveert is dr. Therry Wahls, een arts met secundair progressieve MS.
In haar boek “The Wahls Protocol“, op haar website en op de social media deelt zij veel informatie.
In een presentatie over MS & voeding heb ik het ook hierover en dat heeft mij aan het denken gezet.
In het boek “The Wahls Protocol” staat beschreven wat het dieet inhoudt en hoe het opgepakt kan worden.
Wat mij hieruit direct opviel is dat ze dierlijke producten aanraadt te eten voor oa de eiwitten en omega vetten, dat heeft ook meegeholpen aan mijn keuze om weer dierlijke producten te gaan eten.

Persoonlijk
Ook al weet ik nu steeds meer over mijn lichaam waar ik erg dankbaar voor ben, vind ik het een aardig zwaar proces.
Ik weet waar ik energie van krijg en het stabielere energieniveau doet mij erg goed.
Luisteren naar mijn lichaam doe ik continue, want ik weet dat mijn lichaam aangeeft waar ik goed aan doe.

Met alles wat ik al heb ontdekt gaat mijn zoektocht verder.
Met welke manier van eten ik verder ga weet ik nog niet, maar het allerbelangrijkste voor mij is dat ik mij goed blijf voelen.
Ik ga verder vol vertrouwen en vind het stiekem ook nog een leuke zoektocht 🙋‍♀️

Dit artikel delen?

Delen op Facebook
Delen op Twitter
Delen op LinkedIn
Delen op Pinterest

Geef een antwoord